collectief atelier voor publieke ruimte
maquettebouw publiek plan, 2024
In het voorjaar van 2023 verbeeldden we samen met buurtbewoners uiteenlopende publieke ruimtes in een reeks maquettes. We lieten ons inspireren door ervaringen en verhalen uit andere steden waar mensen het bordspel Publiek Plan speelden.
Zo start bijvoorbeeld een bewoner uit Nieuw Gent aan een schaalmodel van een publieke schuilplaats waar een bewoner uit het Oostendse Westerkwartier naar verlangt.
Tijdens een projectweek met studenten van KASK & Conservatorium en muzikant Joram Kunde zetten we enkele maquettes op muziek en maken we field recordings, stemopnames, songteksten en melodieën.
We organiseren een open expo van songs en maquettes in het atelier, o.m. tijdens het Ghent International Festival (GIF).
We prikkelen verbeelding rond publieke ruimte en co-creëren tastbare voorstellen die we later meenemen in het reizend Publiek Planburo.
MAQUETTEBOUW
Fien Deruyter, Lisa Vermaercke, Elly Van Eeghem, Ferre Van Bogaert, Toon Verdonck, Amon Opstaele, Lucrecia Wang, Günther De Beuckelaer, Camille Van de Catsye
i.s.m. buurtbewoners Dinas, Leentje, Sehend, Ritage, Murad, Safin, Roqia, Rayan, Eno, Naomi, Reza, Anaïs, Koen, Cobie,...
SOUNDSCAPES EN MUZIEK
Joram Kunde Boumkwo, Marlies Van Poelvoorde, Jesse Vandecaetsbeek, Ruben Van Hove
i.s.m. buurtbewoners Hanim, Iluna, Anaïs, Danny, Capi,...
MET STEUN VAN
de Vlaamse Gemeenschap, Kunstencentrum VierNulVier en KASK & CONSERVATORIUM School of Arts Gent
Camille hoopt op een vlotte watertaxi in Gent
om ’s morgens en ’s avonds naar werk of school te gaan.
Maar die waterbus in Antwerpen?
Waarom ziet die er zo saai uit?
Camille verzamelt restjes karton,
en restjes van restjes,
ze bouwt een maffe octobusboot.
Kapi laat ons één van zijn nummers horen en zegt:
Ik ben wereldberoemd in Nieuw Gent.
Didier bezingt de talenten van alle mensen uit de buurt.
Reza kijkt naar de muzikanten en zegt goedkeurend:
Eelabaa!
Knutselen is saai, zegt Iluna,
maar ze wil wel iets zeggen in de micro,
over de Dampuurte
en bruine zeep schijten.
Anaïs schildert een achtergrond
voor de maquette van Lucrecia.
Ze zingt ook hoge noten
als backing vocal voor Marlies.
Ruben, Jesse en Amon gaan buiten geluiden opnemen.
Ze registreren een draaiende bouwkraan,
een vrouw die tegen haar hond praat
en een pingelende paal.
Günther wil het opgekuiste stadscentrum en de grijze woontorens
samenbrengen in één maquette.
Want ze zijn deel van dezelfde stad.
Hij maakt ook een wassalon op de hoek.
Buiten staat een droogmolenpark,
stoffen in allerlei kleuren hangen er te drogen in de wind.
Koen tekent een uitkijkpunt
bovenop de toren aan de Watersportbaan,
of de zee eigenlijk,
want er komt een vissersboot af uit de verte.
En de toren staat er in ’t echt eigenlijk niet meer,
maar wel op de tekening van Koen.
Cobie bouwt een pitakraam
voor de reizigers die toekomen in de stationshal
waar Günther aan bouwt.
Ik had er vroeger één, zegt ze,
een pitakraam.
Hanim komt langs om het stuur van haar fiets vast te zetten.
Haar ogen stralen als Elly zegt dat we muziek maken.
Vijf minuten later staat ze bij Joram in het Koerdisch te zingen in de micro.
Murad en Sehend bouwen een picknicktafel voor het park
met drie poten.
Dinas en Rokia kneden taki chips van klei
voor op de picknicktafel.
Zwaar nie pikant! zegt Rokia.
Ritage en Dinas maken een café
met een gezellig terras op een straathoek.
Ze gebruiken alle kleuren papier.
Fien helpt Ritage met het bouwen van een paviljoen voor het park
waar mensen kunnen zitten en schuilen
voor de regen of voor de zon.
CAMPUSatelier werkt in coproductie met buurtbewoners en organisaties in de Gentse wijken Nieuw Gent en Watersportbaan, met de gewaardeerde steun van de Stad Gent en Kunstencentrum VIERNULVIER.
Tekst- en beeldmateriaal © CAMPUSatelier (tenzij anders vermeld)
Ontwerp website © 2023 CAMPUSatelier - Lay Theme